Article

“Push!” i les òperes participatives a Sabadell

Reproduïm seguidament un article de Cesc Prat, exmembre de l’AMPA del Conservatori i expresident de la Coral Belles Arts de Sabadell, publicat al Diari de Sabadell del 25 de gener de 2025:

Push!” i les òperes participatives a Sabadell

Diumenge vinent, Sabadell acollirà l’estrena a la península Ibèrica de l’òpera Push! (Empeny!) –amb producció i organització de la Fundació Òpera a Catalunya (FOC) i l’Orquestra Simfònica del Vallès (OSV)–, en català, que tancarà l’any de la Capitalitat de la Cultura Catalana. Serà el que se’n diu una “òpera participativa”, és a dir, amb la participació tant de professionals com d’amateurs, amb l’objectiu de produir un espectacle de qualitat en què es vegin involucrades persones que d’altra manera no trepitjarien mai un escenari. Com deia el director musical d’aquesta proposta, Manuel Valdivieso, a Catalunya Ràdio, “de projectes així a Sabadell mateix ja se n’havien fet altres vegades, com també a altres llocs, però els més pioners van ser els de Birmingham, que van revolucionar l’orquestra i la comunitat a partir de projectes comunitaris”. 

I és que, efectivament, a Sabadell s’han representat els títols següents: Brundibár (2002), L’arca de Noè (2003), Hansel i Gretel (2004), L’escura-xemeneies (2005), Brundibár (2006), La Lluna en un cove (2007), L’arca de Noè (2008), Brundibár (2009) i L’escura-xemeneies (2011). Eren produccions de l’Ajuntament i el Conservatori de Sabadell, amb uns directors musicals i d’escena de nivell, uns quants músics i tres o quatre actors i/o cantants professionals, acompanyats cada any per uns 200 infants i joves d’entre 10 a 15 anys d’edat, els uns tocant amb l’orquestra i els altres en el paper de solistes, de cor escènic i de cor estàtic. Els músics i solistes eren seleccionats del Conservatori i d’alguna escola; la resta –és a dir, els cors– eren grups d’escolars sense cap altra preparació musical. L’impulsor va ser el compositor Benet Casablancas, que va fer sempre d’assessor musical.

La transcendència d’aquestes propostes és d’una gran rellevància, sobretot entre els participants més joves. Tant és així, que l’actriu Elisabet Casanovas, la cantant Laia Prat o el compositor Jan Fité no s’estan mai de dir que van ser en aquestes experiències les que els van fer pensar en la professionalització. Elisabet Casanovas, que amb 11 anys va fer el paper d’Aninka a Brundibár, el 2006 ha dit: “Va ser una experiència fantàstica. Els assajos d’escena i musicals amb els altres solistes, les proves amb el cor, amb l’orquestra…”. També va participar en les dues òperes següents. “De cada obra només fèiem dues funcions, però jo flipava, allò era increïble, hi vaig aprendre moltíssim”, afirma. I hi ha gent que assegura que aquelles representacions també els van despertar passions com a espectadors, que van descobrir el plaer d’anar a veure un espectacle i que gràcies a haver vist allò han continuat consumint cultura. Cal ser molt conscients de la importància que arriben a tenir les produccions ben fetes amb nois i noies com a protagonistes… i de l’empremta que els deixa per a tota la vida.

Aquelles produccions, de les quals es feien quatre funcions, van aplegar directors com Manuel Valdivieso, Josep Vila i Casañas, Lluís Vila, Jordi Mora, Daniel Mestre… El director d’escena era Jordi Fité, encarregat també del disseny d’escenografia i de llum. Com a actors i cantants professionals hi van passar: Ezequiel Casamada, Montserrat Torruella, Xavier Mendoza, Montserrat Bertral, Jordi Casanova, Elisenda Cabero, Enric Arquimbau, Laia Prat, entre altres. La preparació era a càrrec dels professors del Conservatori i la producció, compartida entre les regidories de Cultura i Educació, amb el Conservatori.

En definitiva, una experiència extraordinària, que els que hi van participar i totes les seves famílies recorden perfectament amb entusiasme. Ara, amb Push! (Empeny!), tant els participants com el públic podran gaudir també d’una proposta emotiva i fantàstica. Enhorabona als organitzadors d’aleshores i també als d’ara!

Uncategorized

Estrena de l’òpera “Push!”

La Coral Belles Arts forma part de l’elenc d’una nova òpera participativa que tindrà lloc a Sabadell. Serà el diumenge 26 de gener, a les 12 i a les 18 h, al Teatre La Faràndula, que acollirà l’estrena a la Península de Push! (Empeny!), del compositor britànic Howard Moody sobre la corprenedora història del belga i supervivent de l’Holocaust Simon Gronowski.

Aquesta proposta, que tancarà l’any que Sabadell és la Capital de la Cultura Catalana, ve de la mà de l’Orquestra Simfònica del Vallès (OSV) i la Fundació Òpera Catalunya (FOC), amb direcció d’escena de Dani Coma i direcció dels cors de Buia Reixach. Els solistes són Toni Marsol (Simon), Laia Frigolé (germana de Simon) i German de la Riva (guardià). Amb Cor Amics de l’Òpera de Sabadell, la Coral Belles Arts de Sabadell, el cor Els Notes i el Jor Jove i el Cor Ohana del Conservatori de Sabadell. La traducció de llibret és del castellarenc Joan Sellent. El director d’aquesta proposta és Manuel Valdivieso. Serà la setena vegada que es porta a l’escenari aquesta obra representada per primer cop el 2016 al Regne Unit.

Concert

“Un rèquiem alemany”, de Brahms, a la Gleva

El 15 de desembre de 2024, a les 6 de la tarda, va tenir lloc la quarta sessió d’Un rèquiem alemany, de Johannes Brahms, al santuari de la Mare de Déu de la Gleva, al municipi de les Masies de Voltregà.

La interpretació va anar a càrrec de la Coral Belles Arts de Sabadell, la Coral Regina de Manlleu i el Cor Ciutat de Mataró, amb els solistes Laia Prat (soprano) i German de la Riva (baríton), acompanyats de Nexus Piano Duo (Joan Miquel Hernàndez i Mireia Fornells). I amb la direcció del director titular dels tres cors, el mataroní Jordi Lluch.